Ruoka ja viini: Pohjois-Italia

Monipuolinen ohjelma!
Alk. 2.149 €

Herkullinen ruoka, hyvät viinit, kauniit maisemat – nämä elementit tarjoavat alkuperäisiä ja ikimuistoisia elämyksiä. Vaikka matkan teema onkin gastronomia, sinun ei tarvitse olla asiantuntija – viinintarhoilla viinien tarina herää henkiin ja maistelussa opastetaan. Innostus ja uteliaisuus ja ruokaa ja viinejä kohtaan riittää.

Opastettujen matkojen lisäksi räätälöimme matkoja myös pienemmille seurueille (min. 2 hlö).

Pyydä tarjous:
Ryhmä- ja erikoismatkat
Matkat@Lehtimakimatkat.fi

POHJOIS-ITALIA: Gardajärvi, Verona, Venetsia

Italian suurin järvi, Gardajärvi, on hyvin monipuolinen matkakohde. Alueelta löytyy kuvankauniita maisemia, rantoja ja aktiivilomailijalle myös patikointi- ja kiipeilyreittejä sekä kilometreittäin pyöräteitä. Vesiaktiviteeteistä kiinnostuneille järvi tarjoaa mahdollisuuden purje- ja surffilautailuun.

Mukavuudenhaluisille  kuvankauniit maisemat tarjoavat hienon taustan rentouttavalle lomalle ja kulttuurinälkää ruokitaan päiväretkillä Veronaan ja Venetsiaan. KESKEN mutta järven ympäriltä löytyy myös lukuisia muita pittoreskejä viehättäviä kyliä, jossa päiväretkien aikana mahdollisuus pysähtyä oliiviöljy- ja  sitruunalikööriostoksille.

Suomalainen matkanjohtaja mukana matkalla.
Matkapäivät to-ma 20.-24.6.2024

Hinta alk. 1.295 €/hlö 4 yötä.

Hinta sisältää

1. Matkapäivä: saapuminen

Klo 10.05 saapuminen Milanoon Malpensan lentokentälle. Siirtyminen tilausbussilla kohti Franciacortan viinialuetta, joka sijaitsee Brescian kaupungin lähistöllä Milanosta itään. Alueen viinit ovat saaneet maailmanlaajuisesti tunnustusta, ja Franciacortan kuohuviini on palkittu maailman parhaimpiin kuuluvaksi. – Pysähdymme viinimaistiaisille ja kevyelle lounaalle paikalliselle agritour-tilalle, jossa valmistetaan alueen puna- ja valkoviinejä sekä Franciacortan kuohuviiniä. Kuljetus hotellille Desenzano del Gardassa.
Oppaan kanssa pieni kävely Desenzanon keskustassa. Ilta vapaa.

2. Matkapäivä: Verona

Aamiaisen jälkeen lähdemme bussilla Veronaan jossa teemme ensiksi kävelykierroksen. Verona tunnetaan Romeon ja Julian kotikaupunkina, mutta myös kesäisin järjestettävistä oopperajuhlistaan. Tutustuminen kaupunkiin alkaakin juuri Piazza Bra’lta, jonka laidalla kohoaa roomalainen amfiteatteri L’Arena, Veronan oopperajuhlien näyttämö! Piazza Bra’lta kuljetaan kävelykatu Via Mazzinia pitkin yrttitorille,Piazza Erbelle, jossa nimensä mukaisesti on päivittäin vihannes-ja hedelmätori. Aukion laidalla on rakennuksia eri aikakausilta. Viereisellä Piazza Signorilla sijaitsee Veronaa keski-ajalla hallinneen Scala-suvun asuin- ja hallintorakennukset ja suvun pieni, romaanistyylinen kotikirkko, Santa Maria Antica. Kierros päättyy Julian parvekkeelle; Shakespeare sijoitti surullisromanttisen rakkaustarinansa tapahtumat juuri Veronaan! Kierroksen jälkeen yhteinen lounas ja hieman vapaata aikaa tehdä ostoksia ennen paluuta Desenzanoon.
Ilta vapaa.

3. Matkapäivä: Vapaa päivä

Vapaata aikaa tutustua omatoimisesti Gardajärven maisemiin ja vaikkapa läheisiin kyliin järvilauttoja käyttäen. Aivan Desenzanon lähellä sijaitsee esim. hienostunut Sirmionen niemi. Kaupunki on tunnettu luonnollista kuumista lähteistään, jotka ovat lähtöisin järven pohjalta. Lähteitä käytetään sekä hoito- että esteettisiin tarkoituksiin ja Sirmionen kylpylät ovatkin todella tunnettuja. Sirmionessa sijaitsee Gardajärven upein ja parhaiten säilynyt Scala –suvun linnoitus, ja kaupunki tunnetaan myös ooppperalaulaja Maria Callaksen asuinpaikkana. Sirmionen niemkärjessa on edelleen nähtävillä raunioita ”Grotte di Catullo”:sta, joka lukeutuu Pohjois-Italian suurimpiin roomalaisten aikaisiin villoihin. Alue on tänä päivänä arkeologinen alue ja vierailtavissa.
Sirmionen niemenkärjen pienillä kujilla on useita ravintoloita ja kahviloita sekä pieniä liikkeitä ja jäätelöbaareja.
Mahdollisuus lisämaksulliseen viinitilavierailuun: kohde ja hinta tarkentuvat pian.

4. Matkapäivä:Enogastronominen kierros Emilia-Romagnassa

Lähdemme hotellista suomalaisen oppaan kanssa tutustumaan maaseudulle Emilia-Romagnan alueen kolmeen tunnetuimpaan tuotteeseen: parmesaani juusto, parmankinkku ja balsamiviinietikka.
Aamu alkaa tutustumisella paikalliseen juustolaan, jonka jälkeen jatkamme matkaa parmankinkkutehtaalle. Pienten maistiaisten jälkeen matka jatkuu balsamiviinietikkaa tuottavalle tilalle jossa nautimme myös kevyen lounaan.
Paluu takaisin hotelliin myöhään iltapäivällä.

5. Matkapäivä: Venetsia

Ajamme bussilla läpi Veneton vehreän maakunnan ja saavumme aamupäivällä
Tronchetton saaarelle Venetsian laitamille. Sieltä matka jatkuu yksityisellä vesibussilla (autoliikenne ei mahdollista Venetsiassa) Venetsian keskustaan.

Venetsia on yksi maailman erikoisempia kaupunkeja – onhan se rakennettu vetten päälle 117 laguunisaarelle. Tärkeimmät nähtävyydet ovat keskittyneet Rialto-nimiselle pääsaarelle, jossa on mm. kuuluisa Markuksen tori. Kierroksen aikana näemmekin Markuksen torin laidalla olevan bysanttilaistyylisen, mosaiikkikoristeisen Markuksen kirkon ja sen vieressä marmorista rakennetun Herttuapalatsin (Dogen palatsi) ja Huokausten sillan. Toria reunustavat myös Sansovinon suunnittelema kirjastorakennus ja ns. prokuraattorirakennukset sekä erikoisen historian omaavat kellotornit!
Kanaalien reunustamia pieniä kujia pitkin kävelemme Markuksen torilta Rialton sillalle, joka on Canal Grande yli johtava kaunein ja suurin silta. Kierroksen aikana tutuksi tulevat myös tärkeimmät ostosalueet, jotka sijaitsevat Rialton sillan ympäristössä ja ylellisellä Mercerie-kauppakadulla. Päivän aikana yhteinen lounas Venetsiassa. Paluu Venetsiasta Gardajärvelle illansuussa.
Ilta vapaata.

6. Matkapäivä Kotiinpaluu